Scratch Η γατά που προγραμματίζει
Η γλώσσα Scratch
Εκτός από τον συνδυασμό οπτικού και παραδοσιακού προγραμματισμού, υπάρχουν γλώσσες οπτικού προγραμματισμού οι οποίες χρησιμοποιούνται για τον προγραμματισμό ολόκληρης της εφαρμογής. Μια από τις πιο δημοφιλείς είναι η γλώσσα Scratch.
Η γλώσσα αυτή χρησιμοποιείται ανά τον κόσμο για τη διδασκαλία της προγραμματιστικής λογικής τόσο σε μικρές ηλικίες (π.χ. δημοτικά σχολεία) όσο και σε ενήλικες. Με ελάχιστη προσπάθεια μπορεί κάποιος να σχεδιάσει ενδιαφέρουσες και εντυπωσιακές εφαρμογές, όπως π.χ. παιχνίδια δράσης ή κουίζ γνώσεων χωρίς να συντάξει ούτε μία γραμμή εντολής συμβατικού προγραμματισμού. Scratch Η γατά που προγραμματίζει.
Η Scratch χρησιμοποιείται διαδικτυακά, απλά με χρήση ενός φυλλομετρητή (browser). Μέσα σε μια ιστοσελίδα παρέχει χώρους για να τοποθετήσει κανείς χαρακτήρες-αντικείμενα καθώς και μπλοκ που χρησιμοποιούνται για τον προγραμματισμό της συμπεριφοράς των αντικειμένων αυτών.
Οι χαρακτήρες μπορούν να διαμορφωθούν πλήρως εμφανισιακά, τόσο στο μέγεθος όσο και στον χρωματισμό τους. Τα μπλοκ εντολών παρέχουν πολλών ειδών λειτουργίες («σενάρια»): λειτουργίες ώστε τα αντικείμενα να αλληλεπιδρούν με τον χρήστη ή και μεταξύ τους, λειτουργίες για έλεγχο συμβάντων, λειτουργίες για μετακινήσεις, λειτουργίες για παραγωγή ήχων και πολλές άλλες. Ο προγραμματισμός γίνεται απλά ενώνοντας μπλοκ μεταξύ τους ώστε να προσδιοριστεί η αλληλουχία των λειτουργιών.
Οπτικός Προγραμματισμός
Σε αντίθεση με τον συμβατικό προγραμματισμό, ο οπτικός προγραμματισμός δεν χρησιμοποιεί εντολές γραμμένες σε κείμενο αλλά χειρίζεται την όλη διαδικασία με γραφικό τρόπο.
Έτσι, ο προγραμματιστής δεν χρειάζεται να συντάσσει εντολές με το πληκτρολόγιο. Αντίθετα, χειρίζεται αντικείμενα στην οθόνη, με χρήση κυρίως του ποντικιού, αντικείμενα τα οποία τα ορίζει, τα μετακινεί, τα τροποποιεί, καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ τους και με το γενικότερο περιβάλλον, και διαμορφώνει τη συμπεριφορά τους.
Ο οπτικός προγραμματισμός χρησιμοποιείται σε ευρεία κλίμακα, σε συνδυασμό με συμβατικές γλώσσες προγραμματισμού. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιείται κυρίως για τη σχεδίαση της διεπαφής (interface) κάποιας εφαρμογής. Μπορεί έτσι να διαμορφωθεί η λογική και η αλληλουχία των παραθύρων, των μενού και όλων των γραφικών στοιχείων (κουμπιά, κελιά κειμένου, λίστες, κλπ) με τα οποία ο χρήστης έρχεται σε επαφή με την εφαρμογή και αλληλεπιδρά με αυτή. Η παραδοσιακή γλώσσα προγραμματισμού χρησιμοποιείται για την υπόλοιπη λογική της εφαρμογής.
Πλεονεκτήματα Οπτικού προγραμματισμού
Για νέους προγραμματιστές:
- Εκμάθηση, κατανόηση και εξάσκηση της προγραμματιστικής διαδικασίας
- Ολοκληρωμένες εφαρμογές χωρίς μεγάλο κόπο
Για έμπειρους προγραμματιστές:
- Ευκολία στον χειρισμό των αντικειμένων
- Πολύπλοκες λειτουργίες με πολύ λίγες ενέργειες
- Αυξημένη παραγωγικότητα
Γλώσσες Οπτικού προγραμματισμού
- Η ανάπτυξη ολόκληρης της εφαρμογής γίνεται οπτικά.
- Παρέχουν γραφικό περιβάλλον για την ανάπτυξη της εφαρμογής.
- Πολλές είναι διαθέσιμες online:
- Δε χρειάζεται κανείς να εγκαταστήσει το περιβάλλον στον υπολογιστή του
- Αρκεί σύνδεση στο internet και ένας web browser
- Υπάρχουν γλώσσες γενικού η ειδικότερου σκοπού.